
Jubilejní 10. ročník Přehlídky animovaného filmu PAF se konal ve dnech 8.–11. 12. 2011 v Olomouci v Uměleckém centru Univerzity Palackého, Kině Metropol, Café Tungsram Transit, Galerii U Mloka, Klubu Vertigo, Jazz Tibet Clubu, Vitríně Deniska a v dalších lokacích Olomouce.
Letošní Přehlídka animovaného filmu přivítala 250 akreditovaných návštěvníků a 105 festivalových hostů. Jubilejní ročník nabídl sedm festivalových sekcí.
Slavnostní zahájení letošního festivalu se uskutečnilo v Kapli Božího Těla (Konvikt) ve čtvrtek 8. prosince od 19:00 hodin. Speciálně pro zahájení připravili umělci Dan Gregor a Tomáš Dvořák výjimečný projekt, audiovizuální instalaci Archifon I, kdy pomocí světelných paprsků nechali rozeznít jednotlivé architektonické atributy Kaple v pompézní hudební nástroj, který mohli návštěvníci festivalu sami ozkoušet každý festivalový den mezi pátou a dvanáctou hodinou večerní.
Hlavní tematická sekce Holci a kluky v animaci ukázala publiku v rámci několika genderově zaměřených tematických bloků (Pohádky naruby, Hrdinky, Sexualita žen atd.) „jiné čtení" klasických animovaných příběhů, přičemž se pokusila odhalit významy skryté za kreslicí tužkou a představit i méně známá díla některých neprávem opomíjených umělkyň.
Za účasti předních českých genderových expertek, které obohatily každý blok krátkou přednáškou, byly promítnuty filmy tak významných autorek jako třeba Very Neubauer, Signe Baumane, Ruth Lingford či Monique Renault. Kunsthistorička Martina Pachmanová poprvé představila před animačním publikem originální Domácí biograf Milady Marešové. To vše, jak už název celé sekce napovídá, s animační nadsázkou a feministickým humorem.
V rámci programové sekce PAF Rewind se dramaturgové soustředí na vybranou animační techniku. Pro 10. ročník festivalu byla zvolena stará hybridní kinematografická forma zvaná rotoskopie. Tato technika, stojící na pomezí animace a fotorealistického záznamu, se v průběhu let zdokonalovala a řada filmařů s její pomocí významně přispěla do historie animovaného filmu. O rotoskopii zde přednášel americký animátor Bob Sabiston, absolvent prestižní MIT, tvůrce animačního programu Rotoshop a zakladatel kreativní společnosti Flat Black Films. Rotoshop se stal dominantním výrazovým prostředkem, který určuje vizuální identitu tvorby studia Flat Black Films a jeho animátorů.
Z celovečerních rotoskopických filmů nabídl festival snímek režiséra Ralpha Bakshiho American Pop, příběh čtyř generací muzikantské rodiny na pozadí významných událostí amerických dějin. Byly promítnuty známé snímky jako izraelský Valčík s Bašírem, detektivní sci-fi Renesance a španělská romance Chico & Rita.
V programu této sekce nemohl chybět zrovna aktuální český film, natočený animační technikou rotoskopie, Alois Nebel. O vizuální podobě Aloise Nebela, o použitých technologiích a náročném procesu převádění hraných scén v animované, ale i o inspiračních zdrojích výtvarné předlohy pohovořili v rámci prezentace zástupci grafického studia Tobogang i výtvarník komiksu Jaromír Švejdík. S historií rotoskopie, důvody jejího vzniku, proměnami jejího uchopení a využití při výtvarné interpretaci filmového záznamu živé akce seznámil diváky ve své přednášce pedagog a umělec Pavel Ryška. Součástí festivalu byl také kreativní workshop rotoskopie pod vedením lektorů Matúše Vizára a Martina Búřila, během něhož vznikl společný krátký film promítaný na slavnostním zakončení festivalu.
Téma sekce Světlo a tma živé animace se věnovalo netradičním postům v animaci a zabývalo se světelným střihem, animací světelných objektů a konstrukcí prostorů projekce. Animace světla, animace kinosálu, světlo projekce, tma a flicker efekt tvořily ústřední témata pro sérii přednášek, instalací a prezentací. Důraz byl kladen na velký podíl tmy, intenzivního blikání, světelných objektů.
Návštěvníci mohli zhlédnout performanci Pavla Sterce s názvem Celovečernice, divadelní představení se světelnými obrazy a loutkami Kinéma, experimentální projekci Jana Kulky Kouzelná skříňka, projekci Line Describing a Cone od Anthony McCalla, film, který tvoří pouze postupně se rozpínající kužel světla v prostoru. V rámci přednášky Matěje Strnada se mohli seznámit s tzv. „blikajícími filmy" (flicker filmy) jako například Contre-Jour, Ray Gun Virus, The Flicker.
V rámci sekce Světlo a tma živé animace se konala také tři unikátní audiovizuální představení. Páteční program vyvrcholil jedinečným koncertem kanadského performera Tima Heckera, jenž proběhl v absolutní tmě filmového sálu Kina Metropol. Poprvé v České republice vystoupil francouzský audiovizuální umělec David Letellier aka Kangding Ray, kterému patřil sobotní večer v Jazz Tibet Clubu. Festival uzavřel koncert multimediálního umělce Tomáše Dvořáka aka Floexe, který společně s vizuální umělkyní Veronikou Vlkovou představil premiéru scénické podoby své nové elektronicko-akustické desky Zorya.
Nedílnou součástí Přehlídky animovaného filmu je soutěžní sekce Jiné vize. Kurátorské role pátého ročníku se tentokrát zhostil Pavel Ryška, historik animace a vizuální umělec. Obvyklou instalaci soutěžních videí doplnila i „retrospektivní" výstava a katalog zaměřený na události z českého kontextu prezentace pohyblivého obrazu.
Mezinárodní porota ve složení Bob Sabiston, Iván Forgács a Birgitt Wagner udělila Hlavní cenu Alexandře Moralesové jako vůbec první ženě v pětileté historii soutěže za audiovizuální dílo Kůže (2011).
Porota u tohoto snímku ocenila složitost vnímání minulosti a skutečnost, že upozorňuje na problém toho, že technologie, kterou používáme k zaznamenávání důležitých okamžiků a tváří, je nedokonalá a nespolehlivá. Porotu pak zaujal zejména způsob, jakým dílo přistupuje k dvojznačnosti zaznamenávání již uplynulých událostí.
Zvláštní ocenění získal film MONOSKOP no. 3 (monkeyking legend) z roku 2011 od Martina Búřila, u něhož porota vyzdvihla inovativní koncept skrývající se za samotným vznikem filmu a originální způsob, jímž dílo vizuálně narušuje tradiční vnímání animačního pozadí a popředí. Diváci Přehlídky animovaného filmu pak vybrali jako nejlepší dílo Jev (2011) Kryštofa Peška, film tematizující hranice světla a tmy, jež se prolínaly celým letošním ročníkem Přehlídky animovaného filmu.
Bob Sabiston byl zároveň vybrán jako host letošní sekce PAF Kult, a to zejména pro způsob, jakým se u něho programátorská invence prolíná s jeho průkopnickým přístupem k animovanému filmu.
Konvikt Resident & PAF Art: Sekce Konvikt Resident buduje zázemí pro tvůrce, jež připravují instalace a výstavy speciálně určené do rozlehlé budovy bývalého jezuitského konviktu, kde se PAF odehrává. Residentství je důležitou součástí festivalu, protože naznačuje jiný způsob prostorového vnímání pohyblivých obrazů ve srovnání s klasickou filmovou projekcí. Důraz je kladen na uvažování o krátkodobosti trvání díla během čtyř dní festivalu. V letošním roce se představili čtyři residenty: Tomáš Dvořák, Dan Gregor, Richard Loskot a Veronika Vlková. Každý z těchto tvůrců pracuje s principy živé animace nebo samostatnými světelnými instalacemi na pomezí scénografie či sochařského objektu. Konvikt Residenti jsou doplněni sérií dalších instalací, které nemají za cíl vytvářet ucelenou a tematicky sjednocenou výstavu. Celek v rámci Konviktu je nazýván PAF Art a často odráží i dlouhodobější spolupráci PAFu s konkrétními umělci. V rámci PAF Artu se v prostorách bývalého jezuitského konviktu představilo 12 audiovizuálních instalací, další dvě pak mohli návštěvníci zhlédnout v Galerii U Mloka nebo v novém výstavním mikro-prostoru Vitrína Deniska.
Rakouský vizuální umělec Oliver Laric se na PAFu prezentoval prostřednictvím obrazové eseje Versions a videa 2000Cliparts. Česká zástupkyně Michaela Pavlátová připravila instalační projekt Posloucháš mě?. K tématu světla a tmy v živé animaci přispěl AV instalací Cinematic Darkness umělec Georgij Bagdasarov, který se na PAF vrací pravidelně. Stejně jako Martin Arnold, jenž tentokrát přivezl dvě nová videa Self Control a Haunted House.
Nová audiovizuální díla, prezentace projektů, pracujících s principy animace, a nesnadno zařaditelné hraniční formy pohyblivých obrazů na pomezí užitého designu, grafických konceptů či webových databází jsou hlavními podněty pro sekci Aport animace. Podstatou sekce je upozorňovat na výrazné a neotřelé počiny z oblasti výtvarného umění, filmu nebo nových médií, které dramaturgy PAFu v uplynulém roce zaujaly. Zároveň prezentuje projekty, na nichž se kurátorsky nebo produkčně podílí. V letošním roce tak s přispěním PAFu vznikly dvě autorské publikace - ilustrovaná monografie Ztracená perspektiva vizuálního tvůrce Jana Šrámka a katalog umělce Martina Kohouta a švédského grafického designéra Rasmuse Svenssona Linear Manual, založený na reflexi výrazných uměleckých osobností. Ve spolupráci s polským festivalem Animation Now! byla vydána trojjazyčná DVD kompilace Caution! Freshly Animated, představující díla deseti mladých polských animátorů a deseti českých vizuálních tvůrců.
Aport animace slouží také jako záštita projektů úzce spjatých s PAFem, které nemusí nutně souviset s pohyblivým obrazem. Novinkou 10. ročníku Přehlídky animovaného filmu tak byla exkluzivní kolekce oblečení a festivalových tašek PAF Fashion. Jedná se o originální sítotiskové motivy vizuálního stylu PAF 2011 od Fiume Std – grafického studia bez studia a grafiků – a designové tašky od výtvarnice a kunsthistoričky Heleny Šiřinové.
HOSTÉ PAF 2011:
Matěj Al-Ali (SK)
Georgij Bagdasarov (ARM)
Anna Balážová (CZ)
Iva Baslarová (CZ)
Martin Blažíček (CZ)
Martin Búřil (CZ)
Michal Cáb (CZ)
Filip Cenek (CZ)
Markéta Cilečková (CZ)
Blanka Knotková Čapková (CZ)
Martin Čihák (CZ)
Eliška Děcká (CZ)
Matěj Dostálek (CZ)
Noro Držiak (CZ)
Tomáš Dvořák (CZ)
Martin Fafejta (CZ)
Martin Fišr (CZ)
Floex (CZ)
Waltraud Grausgruber (A)
Dan Gregor (CZ)
Lukáš Gregor (CZ)
Jiří Havlíček (CZ)
Tim Hecker (CAN)
Katarina Hladeková (SK)
Jan Horák (CZ)
Tomáš Hrůza (CZ)
Zdeněk Hudec (CZ)
Lucie Jarkovská (CZ)
Kangding Ray (FR)
Martin Kaňuch (SK)
Kinéma (CZ)
Blanka Klímová (CZ)
Jakub Koníček (CZ)
Jiří Kotrla (CZ)
Antonín Koutný (CZ)
Jan Kulka (CZ)
Tereza Kynčlová (CZ)
David Letellier (FR)
Richard Loskot (CZ)
lowii (SK)
Jan Mareš (CZ)
Adam Matěj (SK)
Martin Mlynarič (CZ)
Alexandra Moralesová (CZ)
Tomáš Moravec (CZ)
Martina Pachmanová (CZ)
Michaela Pavlátová (CZ)
Ondřej Pilát (CZ)
Sylva Poláková (CZ)
Tomáš Polenský (CZ)
Pavel Ryška (CZ)
Bob Sabiston (USA)
Jana Slezáková (SK)
Tereza Sochorová (CZ)
Pavel Sterec (CZ)
Matěj Strnad (CZ)
Paul Surefire (UK)
Jan Šrámek (CZ)
Jaromír Švejdík (CZ)
František Týmal (CZ)
Dušan Urbanec (CZ)
Matúš Vizár (SK)
Lenka Vítková (CZ)
Veronika Vlková (CZ)
Birgitt Wagner (A)