Aktuálně

Sobota a neděle se sekcí Film Labor

Sekce Film Labor se zaměřuje na současnou tvorbu, která se rodí ve filmových laboratořích zřizovaných samotnými umělci, tzv. artist-run film labs. Na PAFu představuje osu protínající tři filmové krajiny: Grenoble, Berlín a Barcelonu, a to srkze sérii performance, projekcí a prezentací.

PAF představuje finalisty kulatého ročníku soutěže Jiné vize

Kdo patří mezi finalisty letošního ročníku soutěže Jiné vize CZ 2016?

Porota pro Jiné vize CZ 2016

Zveřejňujeme mezinárodní tříčlennou porotu výročního 10. ročníku soutěže českého pohyblivého obrazu Jiné vize CZ 2016.

Bambi, Míša Kulička, Žofka a spol. – Dětský program PAF 2016

Letošní ročník PAFu nabídne bohatý program pro jeho dětské návštěvníky. Workshopy, projekce pásem dětských animovaných seriálů se zvířecí tematikou nebo celovečerní animované filmy.

PAF 2016 / Neděle 4. 12.

Poslední den PAFu otevírá Míša Kulička, na jehož dobrodružství navazuje zvukový workshop o hmyzu z planety Gurun a posléze i příběh českého a téměř v Hollywoodu usazeného Punti. Projekce experimentálního filmu Distruktur z berlínského filmového labu, projekční pásmo mezi stroji a zvířaty Dominika Gajarského a Romana Štětiny, Film Týden Jiřího Havlíčka s živým doprovodem Jana Kratochvíla, srneček Bambi, devadesátiletý John Berger o pohledu na zvířata. Pionýři, roboti, Ryška, Kolouch, hromadná performance, první koncert Dizzcocka s deskou Night Rider a úplným závěrem OTK a Vertigo. #paf2016   

HOW TO --- Kreativní dílny na PAFu

Letos se na PAFu urodil značný počet workshopů: Pozorujte zvukem s Gurun Gurun, vyzkoušejte dílnu vteřinových videí, filmově-archeologické „Pramítačky“ nebo počítačových her s Golemem. Na děti směřují workshopy animace pro nejmenší nebo výlet do dob před sestrojením kinematografu.

PAF 2016 / sobota 3. 12.

Třetí den PAFu nabídne více než třicet programových bloků, mj. prezentaci Matěje Smetany doplněnou o projekční pásmo zvířecích animací. Diskuzní kulatý stůl s vzácnými hosty na téma Krátký film budou moderovat Pavel Ryška a Jiří Havlíček. Během odpoledne proběhne prezentace vznikajíci počítačové hry Golem nebo interaktivní aplikace Hravouka. Promítnut bude film z křídel molů od Stana Brakhage. Tři filmové performance francouzského labu z Grenoblu obsadí na několik hodin Divadelní sál. Druhý kulatý stůl pod moderací Matěje Strnada bude rozkrývat možnosti distribuce. Návrat a konec dinosaurů s promítačem a autorem Františkem Týmalem, koncerty k pozorování – Nesbitts, Ravelin 7, Gurun Gurn, Music For Your Plants nebo Tempelhof.

Festivalová premiéra & master class režiséra Červené želvy na PAFu

PAF ve spolupráci s filmovou distribuční společností Aerofilms uvede nejnovější snímek kultovního studia Ghibli Červená želva. Film osobně představí režisér Michaëla Dudok de Wit, který bude mít na PAFu svou master class.

PAF 2016 / pátek 2. 12.

Programová sekce Proč se dívat na zvířata? uvede přednášky Stanislava KomárkaPavla RyškyAndrey Průchové a prezentaci oscarového režiséra Michaela Dudoka de Wita. Promítány budou více než sto let staré loutkové filmy s hmyzem vedeným Vladislavem Starevičem. V největším olomouckém kině proběhnou performance elektronické hudby a živých pohyblivých obrazů v podání dvou nejvýznamnějších světových producentů současné hudební scény Billem Kouligasem a M.E.S.H. ve spolupráci s Hermem van den Dorpelem a Michaelem Guidettim. Na Konviktu proběhne premiérové uvedení unikátního aparátu Jana Kulky Pramítačka, který umožňuje promítat, ale i natáčet filmy na klasický materiál, a také na papír či krajku. Více v programu #paf2016.

PAF: Proč se dívat na zvířata? Exkluzivní hudební mixy

Několik českých a slovenských umělců připravilo pro PAF exkluzivní „zvířecí mixy“, anticipující program letošního ročníku.

 
Josef Bolf / Rozhovor
| |

Tvorba Josefa Bolfa (1971) je přístupná zejména skrze sugestivní malby a kresby. Na PAFu představí pět videí, která byla v rozličných podobách zapojena do jeho výstav během posledních let. Videa s motivy performance, rozhlasové hry a klasických loutkových filmů jsou součástí Bolfova světa obrazů s různými rysy rozpohybování a vyprávění vnitřních příběhů.

Samson Kambalu (MW/GB) / Rozhovor
| |

Samson Kambalu (1975) pochází z afrického Malawi, kde jeho postoj k umění a životu formovala raná zkušenost s kinem atrakcí, solipsistickou náturou kmene Chewa i domácí „filozofické přednášky“ jeho otce.

Autorsky se pohybuje v řadě médií, od místně-specifických instalací, kresby, malby, videa a performance až po krásnou literaturu. Pro jeho tvorbu jsou typické autobiografické prvky, silné ovlivnění situacionismem a exces, humor a vtip, které používá jako nástroje k neustálému ohledávání hranic historie, umění, lidské identity, náboženství a svobody jednotlivce.

Mezi jeho nejznámější výtvarné práce patří Holly Ball (2000) – fotbalový míč polepený stránkami z Bible, který vyzývá diváky k aktivní fyzické i duševní očistě (exercise and exorcise). Je autorem konceptu vlastní náboženské filozofie – Hollybalismu – a Nyau Cinema, zvláštního formátu filmů – site-specific performancí, který vychází ze zkušenosti s kulturou, v níž vyrostl. „Filmy Nyau využívají jak média filmu, tak psychologie a geografie městských oblastí a jejich okolí jako katalyzátorů dramatické sebeproměny, při které je ‚já‘ hravě překoncipováno jako součást většího schématu věcí, překračujícího omezení a konvence každodenního života.“ (Stevenson) Kambalu žije a působí ve Velké Británii.

Marie Meixnerová

 

 

Vessel & Pedro Maia / Rozhovor
| |

Portugalský filmař a vizuální umělec Pedro Maia (1983) spolupracuje s řadou hudebníků napříč rockovou a elektronickou scénou, řadí se k mladší generaci tvůrců, která navazuje na tradici expanded cinema a rozvíjí vědomě estetické i technologické „dědictví“ klasických filmových postupů během práce s 16mm nebo 8mm materiálem. Pedro Maia představí výběr ze své tvorby během samostatné prezentace a společně s britským hudebníkem Vesselem (1989) vystoupí během jejich audiovizuální události, která je tematicky spjata s Vesselovou nahrávkou Punish, Honey (Tri Angle, 2014).

Slovenský hudebník Jonatán Pastirčák vyzdvihuje Vesselovu hudbu pro její „delikátní produkci a disharmonii. Každý zvuk má svůj specifický prostor a charakter. Možná je to právě to, co dodává jeho skladbám onu nenapodobitelnou atmosféru. Člověk se cítí, jako kdyby zabloudil na warehouse party, kde hraje kapela robotických kostlivců na vlastnoručně vyrobené nástroje z různých plechů a drátů, které našli v opuštěné továrně“. Vessel vydává na Tri Angle Record a Young Echo.

Takashi Makino / Rozhovor
| |

Takashi Makino (1978) žije v Tokiu a studoval v londýnském ateliéru bratrů Quayů. Tvůrčím způsobem se pohybuje mezi výstavním prostředím, filmovými i hudebními festivaly a ve své práci kombinuje klasické filmové technologie s digitálními. Vedle vlastní zvukové tvorby často spolupracuje například s americkým hudebníkem a producentem Jimem O‘Rourkem nebo s holandským tvůrcem jménem Machinefabriek.

Vystoupení Space Noise 3D je vystavěno na kombinaci a prolínání obrazového toku z 16mm promítačky a videoprojektoru. Snaha fyzicky zpřítomnit obraz předtím, než se „dotkne“ plátna, prostupuje celkem noisového vystoupení, kde je autor zároveň tvůrcem zvuku. Diváci sledují výsledný obraz prostřednictvím 3D brýlí.

Lars TCF Holdhus / Rozhovor
| |

Performance v Berlíně žijícího norského umělce a hudebníka Larse TCF Holdhuse (1986) bude kvadrofonní „kompozicí“ pro barokní kapli. „Nepředvídatelně plynoucí ambientní plochy se střetávají s abstraktními rytmickými strukturami, aby tak dohromady vytvořily impresivní sonické krajiny plné překvapivých momentů a zvukových náhod,“ popisuje Holdhusovu tvorbu Jonatán Pastirčák. Nahodilost v jeho pracích vychází z fascinace enkrypcí a počítačovými algoritmy – název každého tracku je řadou čísel a písmen, podobně jako název samotného vystoupení a prezentace, která je připravena pro PAF. Dílo Aedrhlsomrs Othryutupt Lauecehrofn je zbytečné dělit mezi vizuální a hudební projekty, protože jsou velmi úzce propojeny, zpracovávají podobné motivy a rozdíl spočívá jen v médiu prezentace, podobně jako u anagramu jména.

Jonathan Monaghan / Rozhovor
| |

Americký animátor a vizuální umělec Jonathan Monaghan (1986) využívá počítačové animace k dále rozvíjené vazbě mezi pohyblivými obrazy a fyzicky existujícími objekty. Ty tvoří často kombinací 3D tisků s ušlechtilými materiály. Na PAFu Monaghan představí v samostatném pásmu Animated Worlds výběr videí, která tvoří poměrně komplexní mytopoetický svět, odvozený od proměn luxusních prostorů a modifikované symboliky spjaté s mocí a archetypy zvířat. Motivy s prvky barokní a rokokové ornamentálnosti se následně objevují i ve fyzicky existujících objektech. V prezentaci s názvem Architecture of Fantasy autor detailněji poodhalí inspirační zdroje a metody své tvorby.

Greg Pope & Salvia / rozhovor
| |

Greg Pope (1960) je britský filmař, který na PAFu představí vedle vlastní filmové tvorby nové živé vystoupení Stone Horizon, jež vzniklo v rámci projektu Festivaly živého kina. Tuto kinematografickou performanci připravil společně s českým hudebním projektem Salvia, který tvoří vizuální umělkyně Veronika Vlková a hudebnice Kateřina Koutná (Makak). Performance je vystavěna ze sledu prolínajících se diapozitivů, které jsou obsahově děleny do jednotlivých tematických kapitol. Instrumentální a vokální složka vystoupení dotváří celkový epický charakter díla. Greg Pope se dlouhodobě zabývá performativními přístupy v oblasti live cinema, v současnosti působí v norském Oslu. Jeho filmová tvorba zahrnuje práci s rozličnými technologiemi a materiály.

Stanislav Abrahám / rozhovor
| |

Umělec a hudebník Stanislav Abrahám (1977) představí v rámci živého vystoupení svou poslední desku Shapescapes, která vznikla jako kombinace syntetických zvuků a terénních nahrávek. Druhou část vystoupení tvoří audiovizuální projekt Spectral Scenery, který je založen na autorem programovaném systému oscilujících smyček zvuku ve spojení s obrazem.

makak rozhovor

Ambientní hudební projekt violoncellistky Kateřiny Koutné (Teve, spolupráce s Paramount Styles, Hope Astronaut, Akne auf der Stirn) za doprovodu VJingu výtvarnice Anny Balážové. V roce 2014 Makaku vyšla první studiová nahrávka na kazetě s názvem Stromy.

Slowmotiondancer rozhovor

Dominik Gajarský (Table, Palermo) představí na PAFu svůj dosud studiový sólový projekt Slowmotiondancer. V roce 2014 vydal album Life is Fine, které navazuje na předchozí tvorbu s Palermo. Melancholické synthpopové melodie se zde mírně posouvají k electru, r'n'b a soulu.

Banner

 

paf-visegrad-rp2

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

Aktivity PAFu v roce 2016 podpořili: Ministerstvo kultury České republiky, Státní fond kinematografie, Statutární město Olomouc, Olomoucký kraj. Více v sekci Partneři.

Více v sekci Partneři