Divoká 60. #paf2015

 

Sekce Divoká 60., kterou pro PAF jako hostující dramaturg připravil vizuální umělec a pedagog Pavel Ryška, nabízí sondy zaměřené na průzkum některých aspektů divokosti při výrobě dobových televizních reklam, kreslených vtipů a krátkých animovaných filmů. Přiblížuje detaily spolupráce kreslíře Jiřího Wintera Neprakty a jeho inspirátora Bedřicha Kopecného a také divákům odhaluje svět animovaných filmů Zdeňka Milera. Moderátorem programu je Pumprlík, známý dnes pod jménem pan Vajíčko.

Hosté:Edita Plicková (CZ), Tomáš Pospiszyl (CZ), Pavel Ryška (CZ) ad.

 
 


V záři Laterny magiky

přednáška – Tomáš Pospiszyl

V našem prostředí je Laterna magika tradičně spojena s mytickou účastí Československa na světové výstavě v Bruselu v roce 1958, později s divadlem určeným převážně pro zahraniční návštěvníky Prahy. Přednáška se mimo jiné pokusí představit širší zdroje tohoto uměleckého žánru v českém prostředí, a to z oblasti avantgardního divadla i zábavního průmyslu. 

Přednáška proběhla v rámci aktivit projektu Festivaly živého kina.

Tagy (Více tagů oddělte čárkou):
Neprakta = Kopecný + Winter

projekce, přednáška – Pavel Ryška

Příběh úspěšné „firmy“ na výrobu kresleného humoru, který se uplatnil v tisku i v televizním vysílání. Vyprávění o Bedřichovi Kopecném (1913–1972) a Jiřím Winterovi (1924–2011) je zároveň sondou do složitých vztahů komunistické kulturní politiky a československé populární kultury 60. let.

Tagy (Více tagů oddělte čárkou):
 Neprakta ve filmu

projekce, přednáška – Pavel Ryška

Experiment pro Laternu magiku. Animovaný „klip“ k písničce o červené aerovce. Rekapitulace zápasů o černé zlato. Místopis pražských strašidel. Dokument o diplomatické misi krále Jiříka. Dekorace exkluzivního hotelu U bezhlavého rytíře. Poučení o moderní životosprávě. Interiéry zámku krále Dobromysla Veselého.

Tagy (Více tagů oddělte čárkou):
Agitovat, experimentovat, bavit

projekce, přednáška – Pavel Ryška hosté – Edita Plicková, Jitka Barchantská-Turecká Divoká šedesáta

Filmy výtvarníka a režiséra Zdeňka Milera. Haldy uhlí i louky plné koláčů. Ojíněný panáček a zimomřivá panenka. Růžová Ona, modrý On. Částečná animace i detailní studie pohybu. Po promítání bude paní Edita Plicková vyprávět o tom, jak počátkem 60. let pomáhala na svět třídílnému seriálu o štěňátku.

Tagy (Více tagů oddělte čárkou):
Animační dílna s Editou Plickovou

workshop – Edita Plicková

Je určena dětem od devíti let, jejich starším sourozencům, rodičům a prarodičům a vůbec všem, kteří by si chtěli nakreslit pohyb tak, jak se to dělávalo v Divokých 60.

Tagy (Více tagů oddělte čárkou):
Socialistickou propagací k vyšší spotřební kultuře

projekce, přednáška – Pavel Ryška 

Přehled praktických řešení otázky, jak tvůrčím a vtipným způsobem vychovávat spotřebitele v souladu s centrálně plánovaným hospodářstvím. Ukázky raných pokusů o přemostění „propastného rozdílu“ mezi reklamním sváděním a soustavným vedením občana ke zdravějšímu způsobu života a k citlivějšímu chápání toho, co je vkusné a účelné.

Tagy (Více tagů oddělte čárkou):
 Znělky z divokých vajec

projekce, přednáška – Pavel Ryška 

Rodokmen pumprlíka, kterému diváci začali říkat pan Vajíčko. Na obrazovkách se objevil začátkem roku 1967, aby úspornou a výraznou akcí uváděl reklamní bloky. Jeho charakter formoval nejen Eduard Hofman, ale také řada anonymních propagačních výtvarníků i koncesionářů Československé televize.

Tagy (Více tagů oddělte čárkou):
Czechoslovak cartoon and puppet films today I.

projekce

Osvětové agitky a společenská satira, ale také kreslené grotesky, které se pro americký trh vyráběly pod dohledem režiséra a producenta Genea Deitche ve studiu Bratři v triku. Výběr polemizuje s oblíbenou tezí československé kulturní politiky, že animovaný film byl zestátněním kinematografie „zbaven nutnosti si na sebe vydělávat“.

Tagy (Více tagů oddělte čárkou):
Co bylo možné tolerovat jako studentskou recesi?

projekce, přednáška – Pavel Ryška

Transparent s nápisem „Co se v mládí naučíš, k stáru se učíš jinak“, skandování hesla „Nejezte sendvič. Jezte ruská vejce, vejce našich přátel“, dokonce i polonahá děvčata v Parku kultury a oddechu Julia Fučíka. Nikoliv už zarostlého amerického básníka Allena Ginsberga v roli krále Majálesu.

Tagy (Více tagů oddělte čárkou):
Otevíráme první krabičku Svatopluka Pitry

prezentace – Pavel Ryška, Anymade

Svatopluk Pitra (1923–1993) byl grafik, ilustrátor a výtvarník animovaných filmů s výjimečným rukopisem. První část edice věnované jeho tvorbě obsahuje práce z konce 50. let, kdy se spolužákem Vratislavem Hlavatým vystavoval karikatury a jiné nepříjemnosti, nakreslil mechanismus Kladyátoru a přispěl do Hofmanova pokusu o tragickou grotesku.

Tagy (Více tagů oddělte čárkou):
Skupina TRIK

projekce, úvod – Miloš Henkrich

Skupina TRIK na dlouhou dobu určila tvářnost a styl československé amatérské animace, a to díky svým úspěchům na krajských soutěžích, v soutěži UNICA či na Brněnské šestnáctce. Pásmo uvedené na PAFu představí zásadní filmy TRIKu.

Tagy (Více tagů oddělte čárkou):
Czechoslovak cartoon and puppet films today II.

projekce

Osvětové agitky a společenská satira, ale také kreslené grotesky, které se pro americký trh vyráběly pod dohledem režiséra a producenta Genea Deitche ve studiu Bratři v triku. Výběr polemizuje s oblíbenou tezí československé kulturní politiky, že animovaný film byl zestátněním kinematografie „zbaven nutnosti si na sebe vydělávat“.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

Aktivity PAFu v roce 2018 podpořili: Ministerstvo kultury České republiky, Státní fond kinematografie, Statutární město Olomouc, Olomoucký kraj a International Visegrad Fund.

Více v sekci Partneři